Nu har jag stickat klart vårens bästa pannband :) Garnet är i bomull/silke och jag hoppas att det kan hålla passformen bättre än förra årets band i ren bomull (som töjde ut sig). Bäst blir pannband i ullgarn, men det blir ju lite varmt framöver...
söndag 28 april 2013
tisdag 2 april 2013
Vårkrans till dörren
Jag har startat min lediga dag med att göra en ny vårkrans att hänga på dörren till garaget. (Där hängde julkransen fortfarande kvar...) Men nu är det ändring på det. En gammal pilkrans, band, tygremsor och några rosetter, klart!
Vi har fortfarande förfärligt mycket snö. Bilden visar en del av vår trädgård med nästan en meter djupfrusen snö över trädgårdsland och rosor. Suck! Så nu måste vintern jagas iväg på alla sätt. För vi är ju ändå inne i vårmånaden april!
För första året på, så länge jag kan minnas, har jag inte kunnat sätta ut en kruka med penseer på trappen till påsk. Det är för kallt. Det får bli frosseri i blomster inomhus i stället.
Vi har fortfarande förfärligt mycket snö. Bilden visar en del av vår trädgård med nästan en meter djupfrusen snö över trädgårdsland och rosor. Suck! Så nu måste vintern jagas iväg på alla sätt. För vi är ju ändå inne i vårmånaden april!
För första året på, så länge jag kan minnas, har jag inte kunnat sätta ut en kruka med penseer på trappen till påsk. Det är för kallt. Det får bli frosseri i blomster inomhus i stället.
söndag 24 mars 2013
lördag 23 mars 2013
Gröna tulpaner
Dessa härliga tulpaner fick jag med mig hem från stan i fredags efter jobbet. Gröna! Verkligen fina, eller hur? :-)
söndag 17 mars 2013
Stolarna från slottet
Jag har fyndet ett par karmstolar från en vän och granne. Hon hade ledsnat på att se ett renoveringsprojekt som aldrig tycktes nå mål. Så nu har stafettpinnen gått över till mig.
Jag har lyckats etablera kontakt med en möbelrestauratör här i stan som verkar bra. Så nu är det på gång. Egentligen är stolarna i ganska bra skick, men ett skevande ben och en hjulskoning som trillar av behöver fixas. Och just i det här fallet tar jag gärna hjälp av ett proffs.
Stolarna har en historia. De sägs vara gjorda i början av 1800-talet och har stått på Gävle slott. När min granne kom över dem såldes de ut bland inventarierna från hemslöjdsbutiken, då denna lades ner.
Jag har tittat lite närmare på stolarna och har en teori om att endast den ena är original (den på bilden). Den andra är en kopia, antagligen för att det behövdes fler stolar på slottet. De ser något olika ut, men framför allt så ser man skillnad i tillverkningssättet, när man tittar under sitsen.
Säkert finns det fler såna här stolar, både original och kopior på andra håll. Har Du sett någon?
Jag har lyckats etablera kontakt med en möbelrestauratör här i stan som verkar bra. Så nu är det på gång. Egentligen är stolarna i ganska bra skick, men ett skevande ben och en hjulskoning som trillar av behöver fixas. Och just i det här fallet tar jag gärna hjälp av ett proffs.
Stolarna har en historia. De sägs vara gjorda i början av 1800-talet och har stått på Gävle slott. När min granne kom över dem såldes de ut bland inventarierna från hemslöjdsbutiken, då denna lades ner.
Jag har tittat lite närmare på stolarna och har en teori om att endast den ena är original (den på bilden). Den andra är en kopia, antagligen för att det behövdes fler stolar på slottet. De ser något olika ut, men framför allt så ser man skillnad i tillverkningssättet, när man tittar under sitsen.
Säkert finns det fler såna här stolar, både original och kopior på andra håll. Har Du sett någon?
lördag 9 mars 2013
Fröken Elnas babykofta
Det här mönstret kommer nog från 1950-60-talet, skulle jag tro. Jag hittade det en gång i en mönsterbok på biblioteket. Jag tror inte boken finns att få tag på längre (minns inte vad den heter heller). Jag har bara en fotokopia på ett uppslag i boken. Så jag gissar att det då är ok att skriva av mönstret så att fler kan få del av denna fina stickbeskrivning. :-)
Fröken Elna Erlandssons babytröja
Stickor nr 3,5 mm
Tröjan stickas i ett enda stycke. Man börjar nertill på bakstycket. Lägg upp 60 m och sticka 4 varv i rätstickning. Fortsätt med den rutiga mönsterstickningen.
Varv 1 och alla följande varv från arbetets rätsida stickas alltid räta.
Varv 2: *2 räta, 2 aviga*. Varv 4 = varv 2. Varv 6: *2 aviga, 2 räta*. Varv 8 = varv 6. Upprepa från början.
När 16 cm stickats, börjar man öka för ärmarna. Lägg upp 8 m i slutet av varje varv 5 ggr på varje sida och slutligen 6 m på varje sida 1 gång. Man har nu 46 m för varje ärm. De nya maskorna stickas i rutmönster, utom de 6 yttersta maskorna vid handlederna, som stickas i rätstickning.
När 10 cm stickats från ärmens början, maskar man av 18 m på mitten och fortsätter med två nystan eller stickar varje sida färdig för sig. Efter 2 cm lägger man på varje sida vid halsen upp 14 nya maskor. Sticka nu 5 m vid varje framsida rätstickade och gör knapphål med 3 cm avstånd. För varje knapphål maskas av 2 m innanför 2 kantmaskor och lägges nästa varv upp 2 nya m över de förut avmaskade.
När 18 cm stickats från ärmens början maskar man av maskorna för ärmarna. Maska först av 6 m på varje sida och sedan 8 m på varje sida 5 ggr. Man har nu 35 m för varje framstycke. Sticka framstyckena motsvarande bakstycket i längd och avsluta med 4 räta varv.
Ärmarna sys samman och tröjan sys ihop i sidorna. Vid halsen plockas upp ca 64 m, sticka 4 varv rätstickning och maska av. Sy runt knapphålen med knapphålsstygn (langettstygn) och sy i knapparna. Fäst alla trådar. Klart.
Modell: Fröken Elna Erlandsson för Dagens Nyheter
torsdag 7 mars 2013
onsdag 6 mars 2013
tisdag 5 mars 2013
måndag 4 mars 2013
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













